Wspólne wyzwania i perspektywy rozwoju infrastruktury rowerowej

13 kwietnia uczestniczyłem w briefingu prasowym Stowarzyszenia Lepszy Kraków, gdzie wraz z Profesorem Stanisławem Mazurem, Krzysztofem Dąbrową i Marcinem Hyłą, poruszyliśmy istotny temat dotyczący rozbudowy ścieżek rowerowych w Krakowie.

Przedstawiony został program polityki rowerowej, opracowany przez Stowarzyszenie Lepszy Kraków, Krzysztofa Dąbrowę, wraz ze wsparciem Marcina Hyły i Jacka Tarańskiego.

Jak wspominał prof. Stanisław Mazur wierzymy, że w istotny sposób możemy zmienić parametry osób, które poruszają się po mieście. Obecnie tylko 5% mieszkańców korzysta z rowerów jako środka transportu, co świadczy o potrzebie poprawy infrastruktury rowerowej.

10 lat temu, podczas referendum,  85% głosujących mieszkańców i mieszkanek Krakowa,  poparło pomysł rozbudowy infrastruktury i szlaków rowerowych. Mieszkańcy wyrazili chęć  dynamicznego rozwoju sieci tras rowerowych w Krakowie. Dlatego też zadeklarowałem coroczne wsparcie finansowe  z budżetu Miasta Krakowa, na realizację bezpiecznych i wygodnych dróg rowerowych, mających zwiększyć udział rowerów jako środka transportu, odciążając tym samym krakowskie drogi.

Od 2026 roku zarezerwujemy minimum 30 mln zł rocznie na budowę samodzielnych dróg rowerowych z puli dochodów ze Strefy Płatnego Parkowania. Będziemy inwestowali w uzupełnianie brakujących odcinków, które gwarantowałyby możliwość swobodnej jazdy po Krakowie. Postawimy na drogi prowadzone poza głównymi ciągami samochodowymi, a także na remonty ulic osiedlowych i modernizacje, które pozwolą na bezpieczną jazdę rowerzystom oraz kierowcom samochodów (bez ingerencji w istniejącą pojemność pasów postojowych). Zlikwidujemy, tzw. czarne punkty rowerowe.

Przywrócimy również, usługę miejskiego roweru. Ruch rowerowy ma być trwałym elementem miejskiego systemu komunikacji publicznej i dostępnym, m.in. na podstawie miesięcznego biletu. Do końca kadencji po Krakowie będzie poruszało się 2000 rowerów miejskich.

Wierzę, że wspólnymi siłami możemy osiągnąć bardzo wiele. Jestem przekonany, że rozwój  infrastruktury rowerowej pozytywnie wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców naszego miasta.