Koalicja Obywatelska - Aleksander Miszalski

Kraków

Transport

Transport miejski nie może już być ofiarą cięć i oszczędności. Jeśli Kraków ma być miejsce wygodnym do życia musi oferować sprawną i atrakcyjną siatkę połączeń, gwarantujących regularne odjazdy z przystanków blisko domu, niezależnie od tego, na jakim osiedlu mieszkamy.
Aleksander Miszalski

Transport blisko każdego

krakowianina

Transport miejski nie może już być ofiarą cięć i oszczędności. Jeśli Kraków ma być miejscem wygodnym do życia musi oferować sprawną i atrakcyjną siatkę połączeń, gwarantujących regularne odjazdy z przystanków blisko domu, niezależnie od tego, na jakim osiedlu mieszkamy.

Koniec z wykluczeniem komunikacyjnym w Krakowie – w szczególności dzieci i seniorów

Zamierzamy zwiększyć częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej, w szczególności w dzielnicach oddalonych od centrum miasta. Poszerzenie oferty transportu zbiorowego zagwarantuje dobry dostęp do ośrodków edukacyjnych, kulturalnych i placówek medycznych skupionych w centrum miasta.

Systematyczny wzrost wydatków na kursowanie autobusów i tramwajów

Opracujemy plan unowocześnienia transportu publicznego w Krakowie. W 2025 roku zwiększymy wydatki na transport zbiorowy do kwoty 1,05 mld zł (obecnie jest to 0,9 mld zł), w 2026 podniesiemy tę kwotę do min. 1,15 mld. Wzrost wydatków na transport publiczny umożliwi zakup kolejnych nowoczesnych zeroemisyjnych autobusów i poprawi jakość świadczonych usług.

Przystanek blisko domu dla każdego. Od 2028r. maksymalnie 500 m.

Od początku 2028 roku przystanki komunikacji miejskiej będą usytuowane w odległości nie większej niż 500 m od każdego domu lub mieszkania. Sprawimy, że transport miejski stanie się łatwo dostępny i stanowić będzie poważną alternatywę dla samochodu.

Dostosujemy transport publiczny dla osób z ograniczeniami ruchowymi

Wprowadzimy pakiet rozwiązań ułatwiający podróże osobom o szczególnych potrzebach. Zrealizujemy to m.in. poprzez czytelniejsze rozkłady jazdy umieszczone na wysokości umożliwiającej odczytanie ich przez osoby ze szczególnymi potrzebami, oznaczenie linii zatrzymania na przystankach (na ich podstawie wyznaczymy na przystankach „miejsca drugich drzwi”) oraz zapewnienie niskopodłogowego taboru w 100%.

Bilet roczny dla studentów za 365 złotych

Wiele osób studiujących w Krakowie ponosi znaczne wydatki związane, m.in. z edukacją, zakwaterowaniem, wyżywieniem oraz transportem. Umożliwienie studentom dostępu do komunikacji publicznej poprzez tanie bilety na komunikację publiczną zredukuje częściowo obciążenia finansowe studentów związane z transportem.

Przyjazne węzły przesiadkowe – audyt i modernizacja

Przeprowadzimy do wakacji w 2025 roku audyt węzłów przesiadkowych, aby ustalić jak podnieść komfort przesiadek, ograniczyć konieczne do pokonania odległości czy zmniejszyć narażenie na warunki atmosferyczne. Na jego podstawie przygotowany zostanie program modernizacji węzłów i plan finansowy. Pierwsze przetargi na modernizację ogłosimy na początku 2026 roku.

Planujemy transport z ludźmi

w krakowie i metropolii

Rozwój sieci transportowej będzie odbywał się w pełnej współpracy z mieszkańcami miasta i społecznościami gmin otaczających Kraków. Specjalnie powołani urzędnicy będą odpowiadali za kontakty i współpracę z koleją, czy z dzielnicami. Kraków aktywnie będzie wspierał gminy metropolii w działaniach ograniczających konieczność korzystania z auta.

Prawdziwa Metropolitalna Karta Krakowska – wspólny bilet

Opracujemy na nowo ofertę biletową dla Krakowian i dla mieszkańców metropolii krakowskiej. Zaproponujemy jednolity cennik obowiązujący dla różnych stref, niezależny od środka transportu – cena biletu będzie uzależniona od miejsca odprowadzania podatków. Będziemy dążyć, aby włączyć do systemu nie tylko kolei SKA, ale także przewoźników podmiejskich. W celu zapewnienia lepszego finansowania dla kursów wykonywanych poza granicami Krakowa – zaproponujemy plan rozwoju transportu publicznego w naszym regionie (wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego).

Pełnomocnik miasta ds. połączeń kolejowych na terenie miasta i metropolii

W ramach Zarządu Transportu Publicznego utworzone zostanie stanowisko i zespół, którego zadaniem będzie rozwijanie współpracy z przewoźnikami kolejowymi, tak aby kolej stała się pełnoprawnym elementem miejskiego i metropolitalnego systemu transportowego. Kolej ma być trwale włączona do miejskiej taryfy biletowej, uruchomione powinny zostać kolejne stacje i przystanki (m.in. Żabiniec, Wzgórza Krzesławickie, Prądnik Czerwony). Podjęte zostaną starania o modernizację istniejącej sieci, aby w przyszłości podniesiona została jej przepustowość.

Zwiększymy współpracę Zarządu Transportu Publicznego z Radami Dzielnic

Kraków rozwija się przestrzennie. Nowe osiedla potrzebują połączeń autobusowych. Realizacja nowy tras tramwajowych oznacza konieczność zmian w istniejącej siatce połączeń. W ZTP utworzymy stanowisko, które odpowiedzialne będzie za dialog z dzielnicami w zakresie planowania siatki połączeń. Osoba ta będzie samodzielnie inicjować konsultacje społeczne lub reagować na wnioski radnych czy grup mieszkańców – wiedza inżynierów musi się spotkać z oczekiwaniami mieszkańców.

Budowa parkingów przesiadkowych (P&R) w metropolii

Z uwagi na fakt, że liczba osób dojeżdżających do Krakowa samochodem ulega zwiększeniu, chcemy odwrócić ten trend i zachęcić ich do korzystania z połączeń transportem publicznym. Będziemy aktywnie wspierać budowę nowych parkingów Park and Ride poza Krakowem, aby samochody spoza Krakowa nie musiały przekraczały granic miasta. Podejmiemy także pracę z gminami Metropolii przy pozyskiwaniu dotacji na powyższe inwestycje.

Rozwijamy sieć wewnątrzmiejskich obwodnic – dbamy o miejsca postojowe

dla mieszkańców

Wyjazd spod domu poza miasto czy przejazd między odległymi dzielnicami miasta powinien być wygodny dla kierowców. Damy im szanse ominięcia centrum, aby nie stali w korkach. Zwiększymy dostępność miejsc postojowych dla mieszkańców osiedli.

Budowa kolejnych ulic obwodowych i połączeń międzydzielnicowych

Nie możemy pozwolić, aby poruszanie się autem po całym mieście oznaczało wieczne stanie w korku. Z tego powodu będziemy systematycznie przygotowywać do realizacji kolejne odcinki ulic, które mają stworzyć pełną, tzw. trzecią obwodnicę. Podróże międzydzielnicowe będą odbywały się po III obwodnicy. Dzięki temu możliwe będzie też zmniejszenie gigantycznego natężenia aut na Alejach Trzech Wieszczów. Są to powody, dla których od pierwszych dni nowej kadencji będziemy dążyli do jak najszybszego rozpoczęcia budowy „Trasy Pychowickiej” oraz „Trasy Zwierzynieckiej” w wariancie zaakceptowanym przez mieszkańców i ekspertów.

Zadbamy o miejsca postojowe tylko dla mieszkańców

Na obszarach Strefy Płatnego Parkowania dokonamy analiz, które pozwolą określić minimalny odsetek miejsc postojowych niezbędnych do zaspokojenia potrzeb mieszkańców w ciągu dnia. Za pomocą istniejących rozwiązań zabezpieczymy miejsca postojowe tylko dla mieszkańców danej okolicy. W połowie 2025 r. wdrożymy rozwiązanie pilotażowe w jednym z kwartałów, aby zebrać doświadczenia oraz opinie mieszkańców.

Domykamy podstawową sieć dróg rowerowych

W krakowie

Krakowianie muszą wreszcie zyskać pełną sieć międzydzielnicowych dróg rowerowych. Jeśli rower ma być pełnowartościowym środkiem transportu po Krakowie, musimy mieć pełnowartościową sieć dróg.

Przywrócimy rower miejski

Doświadczenia wskazują, że usługa roweru miejskiego powinna być wspierana finansowo przez miasto, jeśli ma być stabilna. Uruchomimy taki system do wiosny 2025 roku. Ruch rowerowy ma być trwałym elementem miejskiego systemu komunikacji publicznej i dostępnym, m.in. na podstawie miesięcznego biletu. Do końca kadencji po Krakowie będzie poruszało się 2000 rowerów miejskich.

Ogłosimy harmonogram inwestycji rowerowych

Od 2026 roku zarezerwujemy minimum 30 mln zł rocznie na budowę samodzielnych dróg rowerowych z puli dochodów ze Strefy Płatnego Parkowania. Będziemy inwestowali w uzupełnianie brakujących odcinków, które gwarantowałyby możliwość swobodnej jazdy po Krakowie. Postawimy na drogi prowadzone poza głównymi ciągami samochodowymi, a także na remonty ulic osiedlowych i modernizacje, które pozwolą na bezpieczną jazdę rowerzystom oraz kierowcom samochodów (bez ingerencji w istniejącą pojemność pasów postojowych). Zlikwidujemy, tzw. czarne punkty rowerowe.

Metro

W krakowie

Koniec debat nt. podziemnej komunikacji. Kraków potrzebuje tuneli, żeby oferować sprawny i punktualny transport miejski. Do 2028 r. ruszy drążenie tuneli.

Metro dla Krakowa. Rozpoczęcie budowy w 2028 roku.

Wszystkie badania i analizy pokazują, że Kraków bez prowadzenia komunikacji szynowej w tunelu, nie będzie w stanie zaoferować odpowiednio szybkich i punktualnych połączeń. Kraków ma już opracowane dokumenty pozwalające na podjęcie decyzji o budowie takiego systemu. Na wzór Porto, Marsylii czy Kopenhagi stawiamy na transport dopasowany do potrzeb. W 2028 roku ruszą prace przy drążeniu pierwszego tunelu pod Starym Miastem. Pierwszą linię metra z Nowej Huty do Bronowic zaplanujemy z przystankiem w centrum obok Teatru Bagatela.